Begagnad elektronik allt trendigare
Trenden med återbruk, att handla begagnat istället för nytt, växer sig allt större. Klädbranschen har länge gått i bräschen och möjligheterna att handla second hand-kläder både online och i fysiska butiker är idag större än någonsin. Allt eftersom klimatmedvetenheten växer sig allt större kommer även använd elektronik att bli allt mer attraktivt för fler målgrupper. Men hur ska en bransch som varit beroende av att konsumenter köper nytt, helst varje år, kunna anpassa sig till nya konsumentmönster som efterfrågar hållbarhet?
Nya affärsmöjligheter för elektronik
Allt eftersom marknaden förändras kommer vissa aktörer få det allt tuffare samtidigt som förändringen öppnar upp för nya aktörer med hållbara affärsmodeller. Ett exempel på detta är mResell som säljer begagnade Apple-produkter. Företaget har sedan start haft en ökande försäljning som visar potentialen i begagnatmarknaden för elektronik. Det här visar att konsumenterna är redo att handla begagnat så länge de känner att de får kvalitetssäkrade produkter med garantier.
Mer hållbar elektronik ett måste
Samtidigt som efterfrågan på begagnade elektronikprylar som datorer och mobiltelefoner ökar kommer även förväntningarna på att tillverkarna både levererar produkter som håller längre än de gör idag samtidigt som produkternas negativa miljöpåverkan behöver minskas. Det här är en utmaning i en bransch i ständig förändring där utvecklingen går snabbt. Kanske får vi återigen se datorer och telefoner där delar av hårdvaran enkelt går att byta ut i framtiden?
Oberoende av vägval så kommer både privata konsumenter och företag att efterfråga mer klimatsmarta lösningar i framtiden. Då behöver företagen vara på tårna och erbjuda återbruk, återvunna material och hållbara produkter med minimala klimatavtryck för att kunna stå sig i konkurrensen. Framtidens elektronikbutik kommer fokusera mindre på det allra senaste och mer på återvunnet.