Grafikkort

För den som spelar mycket på sin PC är grafikkortet den i särklass viktigaste komponenten i datorn. Har man en stationär dator är det lätt att byta ut grafikkortet till en kraftfullare modell när det behövs, vilket inte går om man har en laptop eller spelar på konsol. Därför föredrar många gamers just stationära datorer. En annan fördel är att det blir ett bättre luftflöde i dessa datorlådor och det går därför att ha kraftfullare grafikkort än i bärbara datorer, eftersom kylningen blir mycket effektivare.

Idag är det standard att datorer har grafikkort som kan hantera både 2D- och 3D-grafik. Så såg det dock inte ut under den första hälften av 1990-talet. De första 3D-spelen till PC-datorer, såsom Doom, Quake och Duke Nukem 3D, använde sig då istället av mjukvarurenderad 3D-grafik, vilket i praktiken innebar att det var datorns processor (CPU) som fick dra i princip hela lasset med de tunga 3D-beräkningarna.

3D-grafikkortens intåg

Under slutet av 90-talet började dock 3D-grafikkorten bli vanliga, i synnerhet Voodoo-korten från tillverkaren 3Dfx. Vad dessa grafikkort gjorde var att avlasta datorns CPU genom att rendera 3D-grafiken med en dedikerad GPU (Graphics Processing Unit). CPU:ns beräkningskraft frigjordes därmed till annat som spelen kunde dra nytta av. Nackdelen var dock att de två första generationerna av Voodoo-korten enbart kunde rendera 3D-grafik. Man var alltså tvungen att ha både ett grafikkort för 2D-grafik och ett separat för 3D-grafik. Numera räcker det med ett enda grafikkort då dessa klarar av både 2D- och 3D-grafik.

Effektivare strömförbrukning

Dagens grafikkort är betydligt kraftfullare och dessutom energieffektivare. De ger alltså bättre och mer högupplöst grafik samtidigt som de drar mindre ström än äldre generationers grafikkort. Just strömförbrukningen är en viktig faktor när grafikkort utformas till bärbara datorer, eftersom dessa datorer drivs på batteri. Ett strömslukande grafikkort gör att datorns batteri inte räcker lika länge innan det måste laddas igen.

Men även de som spelar mycket på stationära datorer har anledning att hålla koll på strömförbrukningen hos grafikkortsmodellen de planerar att köpa. Det kan nämligen visa sig att de hundralappar man sparade in på att välja en billigare modell snart har ätits upp av en högre elräkning. Det kan också vara bra om du jämför elpriser mellan olika bolag, så du inte betalar för mycket för elen.

AMD och Nvidia

Idag finns det i princip bara två stora aktörer på grafikkortsmarknaden och det är AMD och Nvidia, där Nvidia länge har haft övertaget. AMD flåsar dem dock i nacken och har flera gånger tvingat konkurrenten att sänka priserna på sina grafikkort. Processortillverkaren Intel har dock utannonserat att de kommer släppa sitt första dedikerade grafikkort under 2020. I hur pass hög grad de kommer kunna konkurrera med de sedan länge etablerade grafikkortsgiganterna återstår att se.

AMD har dessutom säkrat en stor del av sin produktion då de tillverkar både CPU- och GPU-komponenter för Playstation 5 och nästa generations Xbox, som båda kommer lanseras i lagom tid inför julhandeln 2020. En ny utlovad feature som dessa grafikkretsar kommer erbjuda är raytracing i realtid, något som endast Nvidias grafikkort i RTX-serien erbjuder dedikerat hårdvarustöd för i dagsläget.

mh-purity-lite